De Beurs Monument 2026 die gisteren van start gegaan en is vandaag (20 mei) en morgen (21 mei) nog te bezoeken in de Brabanthallen – Den Bosch.
Tijdens de beurs verzorgde de Samenwerkingsorganisatie Monumenteneigenaren (SOM) op 19 mei de kennissessie ‘Monumenten redden: samen bouwen aan erfgoed van morgen’.
In de sessie werd ingegaan op de rol van de Samenwerkingsorganisatie Monumenteneigenaren (SOM) als koepelorganisatie voor 23 monumentenorganisaties in Nederland. Onderwerpen als belangenbehartiging, slimme subsidieregelingen, de Wet Betaalbare Huur, energielabels en herbestemming van monumenten kwamen aan bod.
Ook werd aandacht besteed aan het StadsherstelFonds, dat met steun van de VriendenLoterij bijzondere restauratie- en herbestemmingsprojecten ondersteunt.

Dank aan sprekers Lilian Kusters en Leo Endedijk voor hun bijdrage en inspiratie.